Warcaby, Szachy i Backgammon to jedne z najstarszych gier planszowych dla dwóch graczy w historii ludzkości – to nie przypadek, że wszystkie trzy są grami strategicznymi! Uważa się, że warcaby (lub przeciąganie liny) i backgammon pochodzą z Mezopotamii (dzisiejszy Irak), około 3000 lat p.n.e., ale z czasem upodobniły się do współczesnych gier w XVI i XVII wieku. Historycy uważają, że wczesne wersje szachów były grane w starożytnych Indiach w 600 r. n.e. Szachy, tak jak są znane dzisiaj, zostały po raz pierwszy odkryte w Europie w IX wieku. Zarówno szachy, jak i warcaby osiągnęły światowy sukces w rywalizacji pod koniec XIX wieku, kiedy to wyłoniono pierwszych mistrzów świata. Backgammon natomiast, dzięki strategicznym postępom w grze na początku XX wieku, stał się konkurencyjną grą elit.

Warcaby

W warcaby gra dwóch przeciwników na planszy o boku 64 kwadratów, składającej się z jasnych i ciemnych kolorów. Każdy z graczy rozpoczyna grę z 12 pionkami, które umieszcza na 12 ciemnych kwadratach po swojej stronie planszy. Gra polega na naprzemiennych ruchach graczy po przekątnej do przodu, o jedno miejsce na raz, lub przeskakiwaniu przez pionek przeciwnika. Kiedy element gry zostanie przeskoczony, jest on przechwytywany i usuwany z planszy. Jeśli element gracza osiągnie przeciwną stronę planszy, wtedy jest „królem”, co pozwala mu poruszać się do tyłu lub do przodu na planszy. Gracze kontynuują ruchy na przemian, aż wszystkie sztuki jednego gracza zostaną zdobyte lub jeden z graczy zostanie zablokowany i nie będzie mógł się już poruszać. Często, gdy gracze mają po jednej lub dwie sztuki, gra staje się monotonna i ogłaszany jest remis.

Szachy

Chociaż szachownica może przypominać szachownicę w tym, że składa się z 64 naprzemiennych jasnych i ciemnych pól, rozgrywka różni się znacząco. Każdy gracz w szachy zaczyna z 16 elementami, są to: król, królowa, dwa gawrony, dwa gońce, dwa rycerze i osiem pionków. Pionki ustawia się na dwóch pierwszych rzędach planszy po stronie gracza. W pierwszym rzędzie ustawia się od krawędzi, gawrony, rycerzy, gońców, a następnie króla i królową. Królowa jest ustawiana na polu, które odpowiada jej kolorowi, białe na białym, czarne na czarnym. Każda figura w szachach ma określone ruchy, które może wykonać. Na przykład, pionki mogą poruszać się tylko o jedno pole, ale mogą przechwytywać figury przeciwnika po przekątnej. Pionki są również jedynymi figurami, które mogą być ulepszane poprzez dotarcie do strony przeciwnika na planszy. Pionek może stać się dowolnym pionkiem, zazwyczaj królową. Alternatywnie, rycerze poruszają się w kształcie litery „L”, dwa miejsca w jedną stronę i jedno miejsce prostopadle. Dodatkowo, rycerze są jedynymi figurami, które mogą poruszać się nad innymi figurami. Najbardziej uniwersalną figurą w szachach jest królowa, którą można poruszać w dowolnym kierunku w jednej linii prostej, po przekątnej, do przodu, do tyłu i na boki. Podobnie jak w szachach, złapane figury są usuwane z planszy. Celem gry w szachy jest mat, co oznacza, że król nie ma ruchu, aby uniknąć przechwycenia, co kończy grę.

Backgammon

Inną grą planszową, która istnieje od wieków, ale pozostaje popularna w wielu częściach świata, jest backgammon. Backgammon jest rozgrywany z dwoma graczami, którzy poruszają się swoimi piętnastoma elementami gry, zwanymi kamieniami, po specjalnie zaprojektowanej planszy. Gracze na zmianę toczą kości, aby przenieść swoje kawałki wokół kwadratowej planszy w przeciwnych kierunkach. Plansza do gry jest zaprojektowana z czterech sekcji. Każda strona planszy zawiera wewnętrzny i zewnętrzny stół każdego gracza. Dwie kostki są rzucane, aby określić liczbę miejsc, o które gracz może przesunąć swoje kawałki. Gracze mogą wybrać, aby przenieść swoje kawałki po jednym na raz lub podzielić swoje rolki między dwa elementy gry. Jeśli gracz wyrzuci podwójną liczbę identycznych liczb na każdej z kostek, wtedy ilość miejsc, o które może się przesunąć jest również podwojona. Na przykład, jeśli gracz wyrzuci dwie czwórki, to może poruszyć się o szesnaście miejsc. Jeśli rola gracza wyląduje na miejscu zajętym przez jeden z pionków przeciwnika, gracz przejmuje to miejsce i odsyła pionek przeciwnika na jego pozycję startową. Alternatywnie, jeśli miejsce jest zajęte przez dwa lub więcej pionków przeciwnika, miejsce to jest „zrobione” i nie może być przejęte. Może to wpłynąć na to, czy gracz jest w stanie poruszyć się na planszę, ponieważ może poruszyć się tylko na otwarte miejsce lub miejsce zajęte przez jeden z elementów przeciwnika, określone przez rzut kostką. Głównym celem jest przeniesienie wszystkich swoich kawałków z ich punktu startowego wokół przestrzeni planszy i być pierwszym graczem, aby usunąć wszystkie kamienie z obszaru gry. Drewniane plansze do gry są szczególnie popularne, ponieważ mają one klinowate przestrzenie, po których poruszają się gracze.