Gry planszowe przywołują wspomnienia z wyjazdów na kemping, przerw w dostawie prądu spędzonych przy świecach przy kuchennym stole i weekendów z dziadkami. Krótko mówiąc, są synonimem dobrych czasów spędzonych z rodziną i przyjaciółmi. Jednak mimo tych wszystkich radosnych wspomnień, które wywołują, większość z nas zapomina o graniu w gry planszowe w życiu codziennym – nie wspominając już o zajęciach. Zmieńmy to! Te małe gry są niezwykle cennym narzędziem w zestawie narzędzi dla nauczyciela. Poza tym, że są z natury zabawne, gry planszowe:

  • Zmniejszają czas rozmów z nauczycielem poprzez skupienie się na interakcjach między uczniami
  • Zachęcają do zdrowej rywalizacji między kolegami z klasy, co pomaga budować trwałe relacje
  • Pomagają w doskonaleniu słownictwa i umiejętności ortograficznych poprzez zorganizowane działania
  • Wzmacniają materiał poprzez zorganizowane ćwiczenia
  • Zachęcają uczniów do radzenia sobie z wyzwaniami
  • Zapewniają uczniom wiele okazji do wypowiadania się, gdy pracują razem nad rozwiązaniem gry
  • Zapewniają przerwę od tradycyjnej struktury lekcji
  • Zachęcają uczniów do zabawy – co z kolei zmniejsza stres
  • Zachęcają uczniów do kreatywnego i strategicznego myślenia

Oto osiem naszych ulubionych gier planszowych dla uczniów klas:

1. Scrabble

Klasyczna gra dla uczących się języków obcych. Użyj Scrabble do ćwiczenia pisowni i sprawdzenia zasobu słownictwa uczniów. Nie bój się grać razem z nimi: jako nauczyciel możesz wzbudzić zainteresowanie i zaskoczyć uczniów, wprowadzając do gry bardziej zaawansowane lub niejasne słowa. Podczas gry pamiętaj, aby mieć pod ręką słownik, aby wyjaśnić wszelkie nieporozumienia, upewnij się, że uczniowie rozumieją części mowy i zachęć ich do tworzenia innych form wyrazów (np. tworzenia czasowników od rzeczowników).

2. Upwords

Gra Upwords wykorzystuje ten sam schemat krzyżówki co Scrabble, ale pozwala graczom na budowanie słów w górę poprzez umieszczanie płytek jedna na drugiej. (Na przykład, można zmienić “kota” na “nietoperza”, umieszczając płytkę z literą “b” na górze). (W Upwords można grać również na planszy do Scrabble, choć dobrze jest ograniczyć wysokość płytek, ponieważ płytki do Scrabble nie są zaprojektowane tak, aby stabilnie utrzymywać wiele płytek).

3. Boggle

W Boggle, wymagającej grze na każdym poziomie, gracze potrząsają 16 literowymi kostkami i używają ich do znalezienia słów na “sąsiednich” kostkach (mogą to być kostki, które są ukośne, poziome lub pionowe). Gracze pracują indywidualnie, aby znaleźć jak najwięcej ukrytych słów w ciągu trzech minut i zapisują je na kartce papieru.

4. Jenga

Tradycyjną Jengę można urozmaicić, każąc uczniom odpowiadać na pytania za każdym razem, gdy klocki spadają. Aby uzyskać jeszcze więcej praktyki w mówieniu, przyklej do każdego klocka taśmę z pytaniem, na które uczniowie mają odpowiedzieć przed umieszczeniem go na szczycie wieży.

Wskazówka: Istnieje wiele gier planszowych, które można wykorzystać w ten sposób. Pomyśl o Uno, Szachach, Monopoly czy Węże i Drabiny.

5. Scattergories

Uwielbiana przez wszystkich gra! W grze Scattergories gracze mają za zadanie wymyślić słowa lub przedmioty, które pasują do kategorii na ich karcie gry, ale które zaczynają się na konkretną literę. W oficjalnej grze planszowej używasz 20-stronnej literowej matrycy, ale jeśli nie masz do niej dostępu, możesz użyć aplikacji, aby wybrać literę losowo. Jest to świetny sposób dla uczniów, aby ćwiczyć myślenie pod presją i w ramach ograniczeń wynikających z kategorii.

6. Tabu

Tabu to gra, w której zadaniem graczy jest sprawienie, by ich koledzy z drużyny powiedzieli dane słowo – bez użycia słów pokrewnych. Na przykład, jeśli uczeń A otrzyma kartę do gry z napisem CLOWN, a następnie czerwony nos, cyrk, to i śmieszność, to jego zadaniem jest przekazanie pojęcia “Clown” swojej drużynie bez użycia powiązanych słów lub pojęć podanych na karcie.

7. Jabłka do jabłek

Idealna do nauki części mowy, w grze Apples to Apples gracze muszą skojarzyć jeden z pięciu przypisanych im rzeczowników/czasowników z przymiotnikiem/przysłówkiem ułożonym przez lidera. Zabawa polega na tym, że te skojarzenia są osobiste i dlatego często subiektywne. Na przykład, prowadzący może położyć “bezbarwny”, a gracze muszą zdecydować, który z ich kart rzeczowników można najlepiej opisać w ten sposób. Dopasowania są następnie tasowane i odczytywane na głos przez prowadzącego, który wybiera najlepsze skojarzenie.

8. Balderdash

Czasami nazywany Słownikiem, w Balderdash (zazwyczaj poziom zaawansowany) studenci otrzymują mało używane lub niejasne angielskie słowo i są proszeni o stworzenie jego definicji. Po przeczytaniu na głos gracze głosują na definicję, która ich zdaniem jest poprawna. Punkty przyznawane są za prawidłowe odgadnięcie, a także uczniom, których fałszywe definicje otrzymały głosy.

Wskazówka: Nauczyciel powinien monitorować pracę uczniów i poprawiać błędy gramatyczne przed ich odczytaniem – w ten sposób niepoprawne definicje nie zostaną ujawnione z powodu błędów gramatycznych.